Monday, September 1, 2008

Ramadhan Datang Lagi

Ramadhan tahun ini...aku berysukur kerana masih lagi aku & suami bersama-sama menyambut Ramadhan & InsyaAllah Aidilfitri yg akan menjelma tiba..opss, baru 1st Day Ramadhan maa..belum apa apa dah nak nyanyi lagu raya yek..ishk ishk..

Sabtu, 30 Ogos 2008

Disebabkan 1st day of Ramadhan ini kita masih lagi bercuti smepena sambutan merdeka, aku ambik kesempatan balik ke kampung..aku sampai2 je kat kampung around 12 noon camtu jiran kat depan rumah aku - Angah Ijah dok lambai2 panggil turun. aku pun pi la kat situ tengok rumah dia penuh keta anak2 dia balik and ada 1 group mak cik2 tgh berkumpul bersama sama memasak lauk pauk..ooo rupa rupanya ada kendjri sambut puasa, so Angah Ijah pesan, malam ni datang kenduri yo Ayang, aku sengeh2 je, sambey2 tu aku dok salam2 la ngan mak cik2 jiran2 kampung aku tu, sambil ramah tamah sket ( ala ala YB plak aku wakakkaa) ada omak baruh, acik jijah pongkeng, cik Yam, ayong dll, aku bukan apa, since my mom passed away when I was in standard 6, diaorg sume ni lah yg dok take care kat aku , best jiran2 kat kampung ni, diaorng ni prihatin, anggap aku mcm anak2 diaorg gak, terharu aku..syukur Alhamdulillah, Allah ambik mak aku, Allah bagi org2 keliling yg sentiasa ada belas kasihan dan melimpahkan kasih sayang kat aku,

So malam tu aku ajak la hubby aku pi berkenduri kendara, syok gak, sekali sekala attend kenduri, meriah beb, jumpa kenkawan masa kecik2 dulu, kak edot, kak lize, dll..

Yg benarnya kat n9 ni, kalau sambut Ramdhan pun merihanya kan main lagi, ada hari mantai, hari mantai ni adalah sehari b4 posa dimana, lembu2 akan disembelih dan kaum2 ibu akan buat persiapan masak2 rendang, ketupat, lemang dan lodeh untu kenduri sambut Ramdhan, meriah gitu...dah macam Raya plak gamaknya..

Ahad, 31 Ogos 2008

Hari ni aku & hubby sebok mengemas 2 rumah, maklumlah rumah tinggal, rumah peninggalan arwah emak, mujur suamiku seorang yg rajin dan memahami betapa pentingnya aku menjaga rumah ni demi kasih sayang & ingatan terhadap arwah emak, tambahan plak hubby aku ni suka dan rajin mengemas kawasan luar rumah menebas sumer, wahh syok le aku hehee, aku kemas part dlm rumah je..tgh aku ke Tampin pi Nagoya jap beli kain nak buat sarung cushion, sarung cushion kat rmh aku kat SA tu dah ternganga2 mintak diganti baru..so nak tak nak terpaksala ye..aku hantar ipah jahit kat kampung ni murah sket..kalau kat kl, cekik darah maa

malam nya plak aku ngan hubby ke rumah abah kek kualo pilah..abah aku ni stay ngan my step mom yg aku panggil makcik, so makcik aki dah call beberapa kali ajak makan kat rumah abah, ada rendang, ada lodeh, ada lemang ad akettupat waaa..makan jangan tak makan, hubby aku makan berulang2 ..kecohnya org Perlis ni, dulu mula2 kahwin itu tak makan ini tak makan, sekarang ni tekak dia dah jadi tekak org nogori wakaaka..

Lepas makan, borak2 lepak ngan abah aku jap, abah aku plak tak bape sihat, kesian yalah dah 80 years kan, tapi daya lagi tu drive sampai ke tampin wah wah..

Isnin, 1 September 2008

Hari ni 1st day posa, sahur tadi kami makan smepoi2 je, so tgh balik ke SA terus pi pasayraya beli2 barang nak masak..menu aku hari ni, tomyam campur ngan ikan tenggiri goreng, sempoiii..
HUbby aku dari buka tadi dok berulang2 makan sup tomyam tu, sabar bang sabar, hehehe, we have another 29 days to go for our Ramdhan ok..

No comments: